Programování kvantových počítačů

Workshop o základních principech kvantových počítačů s názorným příkladem

Ačkoliv je vývoj kvantových počítačů na samotném začátku a zatím stále nedosahují v praxi použitelných kvalit, je velmi pravděpodobné, že v budoucnu budou hrát v oblasti náročných výpočtů důležitou roli.

Program probíhá v době vyučování, ale pokud máš zájem, přihlas se! Budeme o tvé účasti informovat ředitelství vaší školy.

Program 

9:00 – 9:15 Úvod a přivítání

9:15 – 10:40 Přednáška: co jsou kvantové počítače , co je qubit, jaké operace se na nich dají provádět, co je princip superpozice, co je to kvantový obvod, co je výsledkem jeho spuštění, co znamená vzájemné provázání qubitů apod.

10:45 – 11:40 Prohlídka infrastrukturního zákulisí superpočítačového centra

11:45 – 13:00 Řešený příklad, který si budou studenti moci sami vzdáleně spustit nejen na simulátoru, ale i na opravdovém kvantovém počítači.

V závěru první i druhé části pak bude samozřejmě prostor pro dotazy.

Vlastní notebook s sebou!

Program je určen pro studenty vyšších ročníků středních škol s dobrými znalostmi maticových operací a komplexních čísel. Neméně důležitým předpokladem je také vysoká míra představivosti, protože kvantové jevy, jež programování kvantových počítačů využívá, jsou v běžně chápaném světě nemožné.

Lektoři: prof. RNDr. Marek Lampart, Ph.D. a Ing. Jiří Tomčala, Ph.D., IT4Innovations národní superpočítačové centrum

 

O IT4Innovations národním superpočítačovém centru

IT4Innovations národní superpočítačové centrum, které je součástí VŠB – Technické univerzity Ostrava, je předním výzkumným, vývojovým a inovačním centrem v oblasti vysoce výkonného počítání (HPC), datových analýz (HPDA), umělé inteligence (AI) a jejich aplikací do dalších vědeckých, průmyslových i společenských oborů, provozující nejvýkonnější superpočítačové systémy v České republice. V současné době IT4Innovations provozuje tři superpočítače: Karolina (15,7 PFlop/s, instalovaný v létě 2021), Barbora (849 TFlop/s, instalovaný na podzim 2019) a specializovaný systém pro výpočty umělé inteligence NVIDIA DGX-2 (2 PFlop/s pro AI, instalovaný na jaře 2019).

V rámci konsorcia LUMI-Q bude v IT4Innovations zprovozněn počátkem roku 2024 kvantový počítač. Díky němu se podaří vytvořit špičkový ekosystém pro kvantové výpočty, kde budou nejnovější kvantové technologie integrovány do stávající evropské superpočítačové infrastruktury, což může v budoucnu vést k významným průlomům plynoucím z propojení těchto dvou oblastí.

 

Bližší informace se dozvíte po přihlášení
Přihlásit se
Souhlas s používáním cookies

Cookies jsou malé soubory, které se dočasně ukládají ve vašem počítači a pomáhají nám k lepší uživatelské zkušenosti na našich stránkách. Cookies používáme k personalizaci obsahu stránek a reklam, poskytování funkcí sociálních sítí a k analýze návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních sítí, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb.

Ze zákona můžeme na vašem zařízení ukládat pouze soubory cookie, které jsou nezbytně nutné pro provoz těchto stránek. Pro všechny ostatní typy souborů cookie potřebujeme vaše svolení. Budeme vděční, když nám ho poskytnete a pomůžete nám tak naše stránky a služby zlepšovat. Svůj souhlas s používáním cookies na našem webu můžete samozřejmě kdykoliv změnit nebo odvolat.

Jednotlivé souhlasy
Nezbytné cookies

Nezbytné soubory cookie pomáhají učinit webové stránky použitelnými tím, že umožňují základní funkce, jako je navigace na stránce a přístup k zabezpečeným oblastem webové stránky. Bez těchto souborů cookie nemůže web správně fungovat.

Statistické cookies

Statistické cookies pomáhají provozovateli stránek pochopit, jak návštěvníci stránek stránku používají, aby mohl stránky optimalizovat a nabídnout jim lepší zkušenost. Veškerá data se sbírají anonymně a není možné je spojit s konkrétní osobou.

Marketingové cookies

Marketingové cookies shromažďují osobní údaje o uživateli z marketingového hlediska. Např. shromažďují informace za účelem přizpůsobení nabízené reklamy zájmům zákazníka, propojení se sociální sítí atd.